Μνημόνιο Συνεργασίας υπεγράφη μεταξύ της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκης Κεραμέως, του Διευθυντή του Γαλλικού Ιδρύματος Mémorial de la Shoah Jacques Fredj, του Προέδρου του Εβραϊκού Μουσείου Ελλάδος Μάκη Μάτσα και της Προέδρου του Ερευνητικού Κέντρου MOHA Άννας Μισσιριάν.
Στόχος του Μνημονίου είναι να ενισχύσει και να θέσει σε σταθερή βάση την υλοποίηση δραστηριοτήτων και σεμιναρίων σε εκπαιδευτικούς και φοιτητές με κεντρικό άξονα τις γενοκτονίες και το Ολοκαύτωμα. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται ότι τα συμβαλλόμενα μέρη θα διοργανώνουν επιμορφώσεις για εκπαιδευτικούς, μαθητές και την κοινωνία των πολιτών σχετικά με τις Γενοκτονίες του εικοστού αιώνα, ενώ θα διερευνηθεί η δυνατότητα και για εκπαιδευτικά προγράμματα για το Ολοκαύτωμα που θα απευθύνονται σε στελέχη της εκπαίδευσης αλλά και ευρύτερα του δημοσίου ή άλλων ενδιαφερομένων φορέων.
Κατά την υπογραφή, η Υπουργός Νίκης Κεραμέως ευχαρίστησε τους εκπροσώπους των οργανισμών, τονίζοντας τη σημασία που αποδίδει το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων στη διδασκαλία για το Ολοκαύτωμα και τις Γενοκτονίες, ιδιαίτερα σε μία εποχή που βλέπουμε, δυστυχώς, να ξεσπούν πολεμικές συρράξεις σε ευρωπαϊκά εδάφη, ξυπνώντας μνήμες από τις πιο σκοτεινές σελίδες της ιστορίας μας.
Περισσότερα: ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ
Ο Δήμος περιποιήθηκε τους λίθους μνήμης, ώστε όσοι περνούν μπροστά από το παλιό Α΄ Γυμνάσιο Αρρένων να διακρίνουν ευκρινώς τα ονόματα των μαθητών που έπεσαν θύματα της ναζιστικής θηριωδίας
«Εκατόν σαράντα εννέα μαθητές όλων των τάξεων του Α΄ Γυμνασίου Αρρένων Θεσσαλονίκης επαύσαντο φοιτώντες την 8η.4.1943»… Ισάριθμοι μπρούτζινοι λίθοι με χαραγμένα τα ονόματά τους βρίσκονται τοποθετημένοι στο έδαφος έξω από το σχολείο, στη Βασιλίσσης Όλγας, ακριβώς για να αποδοθεί τιμή στη μνήμη των Εβραιόπουλων που εκτοπίστηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Από τα 149 παιδιά μόνον έξι επέζησαν.
Μέσα σε μια κίνηση γεμάτη συμβολισμούς, με την ευκαιρία της Ημέρας Μνήμης των Ελλήνων Εβραίων Μαρτύρων και Ηρώων του Ολοκαυτώματος, ο Δήμος Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο δράσης του τομέα καθαριότητας περιποιήθηκε τους λίθους μνήμης, ώστε όσοι περνούν από το πεζοδρόμιο μπροστά από το παλιό Α΄ Γυμνάσιο Αρρένων να διακρίνουν ευκρινώς τα ονόματα των Εβραίων μαθητών του σχολείου που έπεσαν θύματα της ναζιστικής θηριωδίας.
Περισσότερα: ΔΡΑΣΗ ΠΕΡΙΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΛΙΘΩΝ ΜΝΗΜΗΣ ΣΤΟ ΠΑΛΑΙΟ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΡΡΕΝΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Στις 25 Απριλίου 2021 η δρ. Αλεξάνδρα Πατρικίου, ιστορικός του ΕΜΕ και η δρ. Μαρία Βασιλικού, ιστορικός και εξωτερική συνεργάτης του ΕΜΕ, συμμετείχαν στην ειδική διεθνική συζήτηση για εκπαιδευτικούς από την Ελλάδα, το Ισραήλ και τις Ηνωμένες Πολιτείες με θέμα «How the IHRA Recommendations for Teaching and Learning about the Holocaust Can Help You?». Η συζήτηση, που βασίστηκε στις οδηγίες που εξέδωσε πρόσφατα ο IHRA (International Holocaust Remembrance Alliance) για την διδασκαλία του Ολοκαυτώματος, πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά και οργανώθηκε στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας του IHRA από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, το United States Holocaust Museum and Memorial και το Yad Vashem.
Στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ στις 19.12.15 δημοσιεύτηκε το παρακάτω άρθρο με τίτλο «Ήμασταν σε τόπο εμποτισμένο με θάνατο» της Ιωάννας Φωτιάδη σχετικά με την επίσκεψη μαθητών στο στρατόπεδο του Άουσβιτς.
«Μετά την επίσκεψη στο Άουσβιτς, συνειδητοποίησα ότι η ζωή δεν είναι δεδομένη και ότι γι’ αυτό οφείλουμε να χαιρόμαστε κάθε στιγμή, κάθε μέρα» παρατηρεί η 16χρονη Πέρσα, μαθήτρια στο 6ο Λύκειο Νέας Σμύρνης, μέλος της ομάδας που διακρίθηκε πέρυσι στον διαγωνισμό του υπουργείου Παιδείας με θέμα το Ολοκαύτωμα. Οι βραβευθέντες μαθητές είχαν ως έπαθλο μια επίσκεψη στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Άουσβιτς, στην Πολωνία. «Βρισκόμασταν σε έναν τόπο εμποτισμένο με θάνατο και γύρω μας η ανοιξιάτικη φύση οργίαζε, ήταν μια πολύ έντονη αντίθεση» θυμάται η Πέρσα.
Μαθητές του 1ου Γυμνασίου Κορυδαλλού «Αντώνης Σαμαράκης» στο πλαίσιο εκπαιδευτικού προγράμματος πολιτισμού ερεύνησαν ιστορικά στοιχεία για το Ολοκαύτωμα, τις λογοτεχνικές αναφορές, επισκέφθηκαν τη Συναγωγή Αθηνών και μίλησαν με το Ραββίνο, πήραν συνεντεύξεις και κατέγραψαν τις σκέψεις και τα αποτελέσματα της έρευνάς τους και τέλος δημιούργησαν το βίντεο «Ολοκαύτωμα και λογοτεχνία». [Δείτε ΕΔΩ το βίντεο].