
Η Ισραηλιτική Κοινότητα Αθηνών, με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου του Λέων Α. Ναρ, «Ξανά στη Σαλονίκη, η μετέωρη επιστροφή των Ελλήνων Εβραίων στον γενέθλιο τόπο (1945-1946)», των εκδόσεων Πόλις, διοργάνωσε στις 22.2.2020, στo Πνευματικό της Κέντρο, εκδήλωση-δημόσια συζήτηση με θέμα: Οι Εβραίοι στην ελληνική κοινωνία (Στερεότυπα-Πολιτεία-Μ.Μ.Ε.).
Κατά την εκδήλωση την οποία συντόνισε η δημοσιογράφος Ξένια Κουναλάκη μίλησαν για το βιβλίο ο Πρόεδρος του Μουσείου Ολοκαυτώματος Ελλάδας Γιάννης Μπουτάρης, ο Πρόεδρος του ΚΙΣΕ και της Ι.Κ. Θεσσαλονίκης Δαυίδ Σαλτιέλ, ο Δήμαρχος Ιωαννιτών και Πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Ιωαννίνων Μωυσής Ελισάφ, ο τ. Πρόεδρος της Ι.Κ. Αθηνών Μίνος Μωυσής, η μουσικοσυνθέτρια Ευανθία Ρεμπούτσικα, ο αρχιτέκτων – φωτογράφος Γιώργης Γερόλυμπος και ο συγγραφέας Λέων Α. Ναρ.
Ο Γιάννης Μπουτάρης αναφέρθηκε στη σχέση φιλίας που τον συνδέει με τον συγγραφέα και υπογράμμισε την αξία του βιβλίου, τονίζοντας και τις δικές του προσπάθειες, ώστε να αλλάξει στη Θεσσαλονίκη η εικόνα που επικρατούσε για τους Εβραίους της πόλης.
Ο Δαυίδ Σαλτιέλ υποστήριξε την ανάγκη διεκδίκησης των κεκτημένων των εβραϊκών κοινοτήτων, επισημαίνοντας παράλληλα και τις δικές του προσπάθειες που ευοδώθηκαν στις επαφές του με διαφόρους θεσμικούς φορείς της χώρας.
Περισσότερα: ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ «ΞΑΝΑ ΣΤΗ ΣΑΛΟΝΙΚΗ» του ΛΕΩΝ ΝΑΡ
Ο Γερμανός Υφυπουργός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης Norbert Barthle, εντεταλμένος και για την Ελληνογερμανική Συνεργασία, στο πλαίσιο της επίσκεψής του στα Τρίκαλα, στις 23.1.2020, επισκέφθηκε και τη Συναγωγή και το Μνημείο Ολοκαυτώματος των Τρικάλων.
Με τη συνοδεία του προέδρου της Ισραηλιτικής Κοινότητας Τρικάλων κ. Ιακ. Βενουζίου, ο Δήμαρχος κ. Δημήτρης Παπαστεργίου και ο Γερμανός αξιωματούχος κ. Barthle απέτισαν φόρο τιμής στους 139 Έλληνες Εβραίους των Τρικάλων που βρήκαν τραγικό θάνατο στα στρατόπεδα συγκέντρωσης Άουσβιτς – Μπιρκενάου.
Ο κ. Barthle με τη Γενική Πρόξενο της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στη Θεσσαλονίκη κ. Sibylla Bendig (παρούσα σε όλη τη διάρκεια της επίσκεψης) κατέθεσαν στεφάνι, «ως τιμή και υποχρέωση καταδίκης παρόμοιων πράξεων», όπως τόνισε ο Υφυπουργός. Αναφέρθηκε, επίσης, στην έκφραση σεβασμού στους απογόνους των θυμάτων, «που αγωνίζονται για να παραμείνει η μνήμη ζωντανή». Η δε κ. Πρόξενος στα ελληνικά και τα γερμανικά υπενθύμισε το σύνθημα «Ποτέ Ξανά».
Συγκλονισμένος, από την επίσκεψή του στο Άουσβιτς στις 16.1.2020 δήλωσε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.
Το Άουσβιτς βρίσκεται φέτος στο επίκεντρο εκδηλώσεων με αφορμή τη συμπλήρωση 75 χρόνων από την απελευθέρωση του στρατοπέδου και ήταν ο τελευταίος σταθμός της επίσημης επίσκεψής του στην Πολωνία.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός επισκέφτηκε τους χώρους του Άουσβιτς Ι, όπου φιλοξενείται η Μόνιμη Ελληνική Έκθεση και του Άουσβιτς - Μπιρκενάου.
"Με σεβασμό και δέος απέτισα φόρο τιμής στη μνήμη των θυμάτων της ναζιστικής θηριωδίας, όσων υπέφεραν, βασανίστηκαν και εξοντώθηκαν σε αυτό το μέρος της φρίκης και του μαρτυρίου. Είναι υποχρέωσή μας, εμείς οι νεότερες γενιές, αλλά και οι επόμενες γενιές να μην αφήσουμε να ξανασυμβεί κάτι τόσο απάνθρωπο. Ποτέ ξανά!", τόνισε ο κ. Βαρβιτσιώτης.
Περισσότερα: ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΜΙΛΤΙΑΔΗ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗ ΣΤΟ ΆΟΥΣΒΙΤΣ
Στις 3.1.2020, ο Πρόεδρος του ΚΙΣΕ και της Ι.Κ. Θεσσαλονίκης κ. Δαυίδ Σαλτιέλ συναντήθηκε στα γραφεία της ΙΚΘ με τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών κ. Γιώργο Καραγιάννη με τον οποίο συζήτησε για το θέμα της προόδου των διαδικασιών για την ανέγερση του Μουσείου Ολοκαυτώματος στη Θεσσαλονίκη.
Μετά τη συνάντηση ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών σε ανάρτησή του στο facebook επεσήμανε χαρακτηριστικά: «Είναι πρόθεση της κυβέρνησης και του υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή να προχωρήσουμε άμεσα όλες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε να λυθούν τα διαδικαστικά ζητήματα που απομένουν για να ξεκινήσει η κατασκευή του. Το Μουσείο Ολοκαυτώματος της Ελλάδος θα αποτελέσει για την πόλη της Θεσσαλονίκης ένα νέο σημαντικό τοπόσημο που θα προσελκύσει εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες από όλο τον κόσμο».
Ακολούθως ο κ. Καραγιάννης επισκέφτηκε το Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης, όπου ξεναγήθηκε από τον κ. Σαλτιέλ στην έκθεση «Θεσσαλονίκη: Μητρόπολη του Σεφαραδισμού».
*Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Φιλελεύθερος της Παρασκευής 27 Δεκεμβρίου 2019
«Ο αντισημιτισμός στην Ελλάδα, παρά τη σημαντική καθολική καταδίκη του από τους φορείς της πολιτείας, είναι βαθιά ριζωμένος στην ελληνική κοινωνία και αγκιστρωμένος επάνω στην άγνοια. Την άγνοια αυτή εκμεταλλεύονται οι ρατσιστές και καθώς ο αντισημιτισμός διώκεται ως μορφή ρατσισμού, οι αντισημίτες κρύβονται τεχνηέντως πίσω από τον αντισιωνισμό για να ενσταλάξουν το διχαστικό μήνυμά τους στην κοινωνία και να εδραιώσουν θεωρίες συνωμοσίας. Φωνές φανατισμού και διχασμού υπάρχουν και εντός της Εκκλησίας της Ελλάδος, αν και ευρύτερα και διαχρονικά αυτή έχει δώσει παραδείγματα απαράμιλλου θάρρους και υπέρτατου ανθρωπισμού τόσο στην προώθηση του μηνύματος της αδελφοσύνης όσο και στην εξάλειψη των προκαταλήψεων και του αντισημιτισμού», λέει στον «Φ» ο Δαυίδ Σαλτιέλ, πρόεδρος του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου Ελλάδος (ΚΙΣΕ), επισημαίνοντας πως η αναβίωση του αντισημιτισμού παγκοσμίως εντάσσεται στο πλαίσιο των εξάρσεων του φανατισμού που βιώνουμε ευρύτερα τα τελευταία πέντε χρόνια.
Συνέντευξη στην Ευφροσύνη Παυλακούδη,
- Ο αντισημιτισμός αναβιώνει σε όλο τον κόσμο. Το πιο πρόσφατο κρούσμα ήταν οι αγκυλωτοί σταυροί και τα αντισημιτικά συνθήματα που βρέθηκαν στις αρχές του μήνα σε 107 επιτύμβιες πλάκες στο εβραϊκό κοιμητήριο του Βεστοφέν. Γιατί θεωρείτε έχουμε αναβίωση, αν όχι ένταση του φαινομένου, ειδικά στον ευρωπαϊκό χώρο;
Βιώνουμε την εποχή των εξάρσεων του φανατισμού. Βλέπουμε τα αποτελέσματα των πολλών μεταπολεμικών δεκαετιών που ο κόσμος είτε αποσιώπησε το ίδιο το Ολοκαύτωμα και το τι οδήγησε σε αυτό, είτε δεν είδε και δεν αξιολόγησε έγκαιρα τα σημάδια των κινδύνων για όλη την κοινωνία. Η συνειδητοποίηση ξεκίνησε αργά για την Ευρώπη και τα έμπρακτα μέτρα ακόμη αργότερα. Η οικονομική κρίση και τα μεταναστευτικά ρεύματα έφεραν τους ανθρώπους στα όριά τους και έθεσαν σε σκληρή δοκιμασία κοινωνίες και θεσμούς. Οι κοινωνίες κατάλαβαν πόσο ευάλωτες είναι απέναντι στον φανατισμό, πόσο ανέτοιμες -τελικά- να δεχθούν το διαφορετικό, πόσο μάλλον να το κατανοήσουν και να συμβιώσουν μαζί του.