Διάβασαν στο πρόγραμμα της Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου στη Θεσσαλονίκη ότι το Σάββατο το απόγευμα θα κουβεντιάζονταν οι παλαιότερες και οι νέες τάσεις της ισραηλινής λογοτεχνίας. «Γιούργια!» αναφώνησαν εν χορώ. Πήραν υπό μάλης παλαιστινιακές σημαίες και μαντήλες, πήγαν στον τόπο της εκδήλωσης και τη ματαίωσαν κραυγάζοντας συνθήματα. Εκφώνησαν και ένα απολύτως προβλέψιμο κειμενάκι εναντίον του «κράτος-δολοφόνου».
Περισσότερα: ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΩΜΕΝΙΔΗΣ: ΕΘΕΛΟΥΣΙΩΣ ΒΛΑΚΕΣ, ΤΖΑΜΠΑ ΜΑΓΚΕΣ του Χρήστου Χωμενίδη
«…Η ιστορία αυτή γράφτηκε για να αφυπνιστούν αυτοί που νομίζουν ότι με την αδιαφορία τους απέναντι σε επιθέσεις, επιγραφές και αφίσες αντιεβραϊκού μίσους, υπηρετούν κάποια ανθρωπιστικά ιδεώδη… Γράφτηκε για να αντιληφθούν ότι με την επιλεκτική τους ευαισθησία συνεργούν στην ενθάρρυνση του φανατισμού και του αντισημιτισμού…»
Στην Καλαμάτα πριν από χρόνια –δεν θυμάμαι πότε, αλλά όχι αμνημόνευτα– είχε οργανωθεί μια συνάντηση Ελλήνων και Ισραηλινών συγγραφέων. Δεν θα αναφέρω ονόματα διότι είμαι βέβαιος ότι το αρχείο της μνήμης μου θα προδώσει πολλούς. Θα πω απλώς ότι η συνάντηση είχε οργανωθεί με πρωτοβουλία του τότε πρέσβη του Ισραήλ στην Ελλάδα, του φίλου Ραμ Αβιράμ, με τη συνεργασία του δήμου της πόλης και, αν δεν κάνω λάθος, του Ελληνικού Κέντρου Βιβλίου που δεν υπάρχει πια. Από τη συνάντηση η πιο έντονη μνήμη είναι μια συζήτηση ανάμεσα στον Αβραάμ Γεοσούα και τον Ανταίο Χρυσοστομίδη. Και οι δύο φίλοι και οι δύο μακαρίτες σήμερα πια. Το θέμα ήταν ο «νέος αντισημιτισμός». Ο Ανταίος υποστήριζε πως ο «νέος αντισημιτισμός» δεν έχει σχέση με τον παλιό, διότι έχει πολιτικό πρόσημο και σχετίζεται με τη συμπεριφορά του κράτους του Ισραήλ στη Μέση Ανατολή. Ο Γεοσούα, εξαιρετικός συγγραφέας με βιβλική φυσιογνωμία, του απαντούσε πως παρ’ όλα αυτά δεν παύει να είναι αντισημιτισμός. Το κράτος του Ισραήλ είναι η ολοκλήρωση της ιουδαϊκής ύπαρξης, της «ιουδαϊκότητας», όπως θα λέγαμε παραφράζοντας τη δική μας «ελληνικότητα».
Περισσότερα: Ο σύγχρονος αντισημιτισμός του Τάκη Θεοδωρόπουλου
Του Πάσχου Μανδραβέλη ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 25.4.2025
Το πιο δύσκολο να καταπολεμηθεί μίσος είναι αυτό που έχει θρησκευτικές ρίζες. Ο,τι και να πει κάποιος σε έναν τζιχαντιστή, όποιο επιχείρημα κι αν φέρει, από τη στιγμή που έχει πειστεί πως ο (υπεράνω επιχειρημάτων) Θεός θέλει τους «άπιστους» νεκρούς, θα ζωστεί τα εκρηκτικά κι όποιον πάρει ο Χάρος.
Μετά το Πάσχα, στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και στα Γιάννινα, σε περιοχές όπου υπάρχουν πολλά διαμερίσματα τα οποία νοικιάζονται σε τουρίστες (Airbnb), τοιχοκολλήθηκαν αφίσες στις οποίες, με εβραϊκή γραφή, κυριαρχούσε το σύνθημα: «Εβραίοι, δεν είστε καλοδεχούμενοι». Οι αφίσες είναι ανυπόγραφες, αλλά προϋποθέτουν οργάνωση και χρήματα, είναι δηλαδή κάτι περισσότερο από τρέλα κάποιων λίγων «ιδιόρρυθμων» ή ενός αντιτουριστικού κινήματος τύπου Βαρκελώνης. Επιπλέον, δείχνουν μεθόδευση. Επειδή και οι τρεις πόλεις στις οποίες έχουν τοιχοκολληθεί είναι κάτι πολύ παραπάνω από τουριστικοί προορισμοί.